dinsdag 31 maart 2015

Bloggen

Als staffunctionaris ICT werk ik voor alle scholen die vallen onder de Stichting CVO-AV.  De stichting bestaat uit CS De Hoven en het Heerenlanden College, samen goed voor 8 locaties, zo'n 4.800 leerlingen en 500+ medewerkers. Mijn rol is het ondersteunen van deze scholen op het terrein van de toepassing van ICT in het onderwijs. Daarbij is onderlinge kennisdeling erg belangrijk.
Regelmatig krijg ik van collega's de vraag of ik niet via een centrale digitale plek nieuws, tips en ervaringen bij de invoering van, bijvoorbeeld, één-op-één onderwijs kan delen binnen de stichting. Al een tijdje ben ik op zoek naar een goede plek hiervoor.

Wij hebben een intranet dat eigenlijk de meest voor de hand liggende plaats hiervoor is. Qua opzet en door het feit dat je apart moet inloggen nodigt het huidige intranet niet erg uit om er vaak te kijken. Er liggen plannen voor een nieuwe opzet waarbij dit stukken beter zal gaan worden.
Een ander idee is het gebruiken van Yammer, een soort private social network. Zelf vind ik het een mooie omgeving waarin je gemakkelijk met elkaar communiceert en bestanden kunt delen. Wij hebben Yammer gekregen bij onze Office 365 voor de leerlingen. Omdat wij voor beide scholen een aparte Office 365 omgeving met een eigen domeinnaam hebben, hebben wij ook twee Yammer omgevingen die wij niet kunnen koppelen. Ik zou alle informatie dus twee keer moeten plaatsen. En de docenten moeten net als bij het intranet apart inloggen.
Regelmatig heb ik ook wiki's van PBworks ingezet om informatie te delen. De meeste collega's vinden de wiki's qua vormgeving en navigatie minder prettig.
De zoektocht vormde samen met de studiereis naar Microsoft die ik binnenkort ga maken de aanleiding om uit te proberen of bloggen wellicht een goed alternatief is.De komende weken ga ik op deze plek een blog bijhouden om te kijken hoe dat bevalt en of mijn collega's mij hier weten te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten