woensdag 15 april 2015

Expect more, do more, be more

Om 7 uur stond de bus alweer klaar om ons naar het Executive Briefing Center te brengen waar het ontbijt op ons wachtte. De dag die volgende werd interessanter dan ik vooraf gedacht had. Tien voor acht trapte Anthony Salcito, vice-president education, af met een verhaal over de visie van Microsoft op het onderwijs. Ik vond het positief om te merken dat daar heel veel elementen inzaten die ik van de sprekers op ITEM 2015 had gehoord. Met name dat de technologie niet centraal moet staan maar de visie op onderwijs: hoe zet je de leerling in zijn kracht?

Expect more. Laat de leerling meer nadenken over wat hij verwacht, zowel van de toekomst als van zichzelf. Do more. Zorg dat ze de middelen hebben om meer te kunnen doen, voor wat betreft ICT gaat het dan om goede devices en goede software. Be more. Stem je onderwijs af op 21th century learning. Geef ze de vaardigehden mee waarmee ze kunnen groeien. Anthony benadrukte ook de rol van de docent en beschrijft in zijn blog voorbeelden van hoe docenten wereldwijd bezig zijn met het verbeteren van hun onderwijs.


De hele dag was Bradley Tipp aanwezig, de CTO world wide education. Hij legde de slogan `Mobile first, cloudworld first` uit. Gebruikers van Microsoft software werken; met die software op heel veel verschillende devices en in de cloud. Ze moeten gaan ervaren dat de software overal werkt op de manier die ze op hun specifieke device verwachten. Dus op Android device moet het werken op de manier die ze van een Android verwachten. Een andere uitspraak van hem die is blijven hangen is dat leerlingen technologie durven gebruiken omdat ze inmiddels gewend zijn aan de mogelijkheid om te resetten en opnieuw te beginnen. Ze zijn niet bang om fouten te maken op een device, je start gewoon opnieuw en er gaat niets kapot.



De rest van de dag ging het vaak over oplossingen die Microsoft in de cloud aanbiedt. Van Office 365 tot Azure. Genoeg stof gehoord om thuis nog eens over te praten met bijvoorbeeld de collega`s van systeembeheer, over Azure bijvoorbeeld. Maar ook discussie over hoe om te gaan met de data in de OneDrive van de leerling die van school afgaat. Voorlopig lijkt het het beste om die leerlingen hun OneDrive te laten synchroniseren op privé device zodat ze lokaal een kopie van al hun data hebben.

Omdat het Lyceum meedoet aan het Surface PROject denken we ook al een tijdje na over het Partners in Learning project van Microsoft. Nu noemen ze dat `showcase` scholen. Marc Sparvell gaf een reeks voorbeelden van hoe scholen ICT inzetten. Een leuke vond ik die van een school in Australië waar leerlingen van een reeks gebouwen nagingen wie er gewoond hadden en wat zich in die huizen had afgespeeld: 'If these walls could speak'. De verhalen over wat zich had afgespeeld werden opgenomen en online geplaatst. Bezoekers konden in de panden met hun smartphone QR codes scannen en kregen dan de verhalen te horen. Het lijkt mij wel wat om dat in onze regio ook te doen. Wat vertellen de muren van het oude stadhuis van Gorinchem?


Een andere was een school waar alle leerlingen een item voor het eigen schooljournaal moesten maken. Met die items werd iedere week een schooljournaal samengesteld en in alle klassen getoond.

Een lange maar waardevolle dag met tussendoor een lunch in één van de meer dan 20 café`s op de campus waar bijna 50.000 mensen werken. Iemand merkte op dat er wel wat `Big bang theory` types rondliepen. Aparte ervaring om daar rond te lopen en te ervaren hoe zo`n groot bedrijf zijn medewerkers van alle mogelijke faciliteiten voorziet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten