donderdag 16 april 2015

`Filer versus piler`

Het is Abraham Lincoln Day vandaag. Ingesteld door president Obama lijkt dit een nieuwe en nog relatief onbekende feestdag te zijn. Het wordt onder andere gevierd door de vlaggen halfstok te hangen. Zo ook bij het EBC waar we vandaag dag twee van een serie sessies met experts kregen. Het EBC is een mooi strak vormgegeven gebouw voorzien van alle gemakken, geen probleem om het daar een dag binnen uit te houden. Vandaag kregen we nogal eens te horen dat we onder `NDA` zaten te luisteren: `ik vertel dit wel maar jullie mogen er buiten deze ruimte niet over praten`. De dag heeft echter ook meer dan genoeg opgeleverd om wel over te schrijven. Te veel eigenlijk! Wat volgt is een eerste keuze.



De eerste sessie was gelijk goed raak: OneNote en OneNote Classroom Creator. De metafoor die Mike Tholfsen voor OneNote gebruikte was die van een ringband: een zelf samen te stellen verzameling notities en papieren. OneNote hebben onze leerlingen via Office 365 al in huis. Ook vanmorgen werd weer getoond dat dit programma veel meer is dan alleen een digitaal notitieblok. Met de Classroom Creator maak je er een echte digitale leeromgeving mee. Als docent kan je voor een hele klas een notebook klaarmaken dat bestaat uit drie componenten: een verzameling digitale leermiddelen en documenten, pagina`s waarmee de leerlingen kunnen samenwerken en eigen pagina`s die de leerling alleen met de docent deelt. Als docent kan je meekijken met de leerling in diens notebook. De leerling kan in notebook beeld en geluid opnemen en inleveren. Als  docent kan jij op jouw beurt het door de leerling gemaakte werk voorzien van geschreven of ingesproken commentaar. De leerling kan dat op zijn gemak afluisteren. Dankzij INK kan je ook `schrijven` in OneNote. Als een leerling in zijn notebook aan het werk is kan hij via notebook vragen stellen aan de docent. De docent kan er vervolgens bijvoorbeeld voor kiezen bij die leerling extra uitleg in te spreken. OneNote vormt een prima aanvulling op onze SOMtoday ELO en ik sta na vandaag nog meer te popelen om het op school met een aantal collega`s te gaan verkennen. Collega`s die meer willen weten of het met mij willen uitproberen kunnen mij mailen. In  een volgende blogpost kom ik nog een keer terug op OneNote.


Wat volgde was een sessie over Windows 10. Dat ziet er goed uit en is volgens Microsoft voor een deel sterk gericht op wat het onderwijs nodig heeft. Ik herkende wat zaken die ik op mijn Apple thuis al wat jaren ter beschikking heb. Maar het is zeker een hele verbetering ten opzichte van Windows 8.1. Na een wat saaier verhaal over de mogelijkheden van Skype for Business in Education volgde een flitsend verhaal over Office MIX. Anoop Gupta nam ons mee in deze nieuwe add-on voor PowerPoint waarmee je van jouw PowerPoint in een handomdraai een video met ingebakken opdrachten maakt. Als je deze op Office MIX zet en je geeft de leerlingen de link daar naar toe dan krijg je zelfs op naam de statistieken van de leerlingen terug. Hebben ze gekeken? Hoe hebben ze de opdracht gemaakt? Je hebt wel Office 2013 nodig om er mee aan de slag te gaan. Wat mij betreft rollen wij dat intern zo snel mogelijk uit in ons administratieve netwerk! En ook hier: later zal ik er wat meer over schrijven en ik ga op zoek naar collega`s die samen met mij willen testen hoe het in de praktijk werkt.


De pauzes zijn kort en worden gevuld met discussie over wat we net gezien hebben of met gesprekken met de mensen van Microsoft. Het is gaaf om mensen die zo dicht betrokken zijn bij het ontwikkelen van de software rechtstreeks vragen te kunnen stellen.
Vandaag geen lunch in een kantine op de campus maar in `ons` zaaltje in het EBC waarbij we tijdens de lunch een ingelaste mini sessie rond privacy kregen. Ook leerzaam!

De middag had een groot NDA gehalte op een sessie over IT Academy na. Na thuiskomst staat die op het lijstje om verder uitgezocht te worden. Zowel docenten als leerlingen kunnen daar online opleidingen in Office krijgen. Onze laatste sessie ging over de Microsoft Hololens. Ademloos zitten luisteren naar dit nieuwe stukje techniek waaraan Microsoft in het diepste geheim zes jaar heeft gewerkt. Was virtual reality vooral het digitaal nabouwen van de wereld in, bijvoorbeeld, games en voegde augmented reality aan het echte beeld van de wereld digitale informatie toe, de hololens toont in jouw echte wereld hologrammen. Die hologrammen kan je gebruiken.


En `filers versus pilers`? Dat was een uitspraak van Mike. Hij verdeelde daarmee de computergebruikers in twee groepen: zij die al hun bestanden netjes ordenen in mappen alsof het om papieren in mappen kasten gaat en zij die al hun bestanden in één map zetten alsof ze al hun papieren op een grote hoop bewaren. Was dat laatste in de analoge wereld niet handig, je zocht je immers soms een ongeluk om een document terug te vinden, tegenwoordig is de eerste manier eigenlijk ouderwets. Tegenwoordig hebben alle besturingssystemen zulke goede zoekmachines aan boord dat ze op basis van één of twee woorden al je documenten terug kunt vinden. Plus vaak samen met andere relevante documenten er bij. Waarom dan nog moeilijk doen om alles op je device netjes te ordenen?

De dag hebben we afgesloten met een drie uur durende dinercruise op Lake Washington. We hebben o.a. het huis van Bill Gates gezien. Het is zo groot dat hij aan lokale belastingen op zijn huis al het dubbele uitgeeft van ons IT budget. Maar het mooiste was het uitzicht op Mt. Rainier. Of toch de skyline van Seattle? Of de woonboot waar Sleepless in Seattle is opgenomen?







Geen opmerkingen:

Een reactie posten