Het is lente in Finland, al zou je dat niet direct zeggen
als je kijkt naar de ijsvissers op de meertjes waar we langsreden en de bergen
sneeuw op het plein van de Viikki Teacher Training School. Het is een van de
twee opleidingsscholen van de Universiteit van Helsinki. Er wordt aan 950
leerlingen in de leeftijd van 7 tot 19 jaar lesgegeven. De vaste staf van
ongeveer 90 docenten krijgt daarnaast ieder jaar 350 studenten van de
lerarenopleiding over de vloer die daar hun stages lopen en onderzoek doen.
Alsof dat nog niet genoeg is komen er gemiddeld twee keer per week groepen op
bezoek die geïnteresseerd zijn in het Finse onderwijssysteem. Uit alles bleek
dat leraren en leerlingen volledig gewend zijn aan deze situatie die soms wat
ongemakkelijk aanvoelt. Zo stonden wij met een groep van 18 bezoekers in een eerste
klas met 16 leerlingen, 1 docent en 4 stagiaires.
Wat vanuit ICT perspectief opviel was het ontbreken van
interactieve TV’s en het beperkte aantal digitale borden. Wel hingen in elk
lokaal beamers, in de grotere lokalen zelfs twee. Opvallend was de grootte van
de projectieschermen, die hadden zonder uitzondering het formaat van een forse
wandkaart en waren daarmee veel groter dan de klassieke diaschermen waarmee
binnen onze scholen wordt gewerkt.
Het ontbreken van interactieve schermen wordt
gecompenseerd doordat in ieder lokaal een geavanceerde document projector
aanwezig is. Ooit hebben wij zo’n apparaat, passend bij een SMART board,
aangeschaft voor het Lyceum maar deze raakte al snel in onbruik. Zo niet op
deze school. De document camera bestaat uit een camera gemonteerd op een soort
statief, een sterke lamp en een plateau waarop documenten, afbeeldingen of
voorwerpen kunnen worden neergelegd. Je kunt foto’s maken van hetgeen op het
plateau ligt of het beeld direct via de beamer op een scherm projecteren. Je
kunt op het plateau ook bijvoorbeeld een proef doen die door de hele klas op
het scherm is te zien. De beelden kunnen ook worden gefilmd en zo later
nogmaals bekeken worden.
De focus van ons bezoek lag vooral op (de ontwikkeling
van) het nieuwe Finse curriculum en daardoor werd er jammer genoeg geen
toelichting op het gebruik van ICT in het onderwijs gegeven.
’s Middags hebben wij de lerarenopleiding zelf bezocht.
Daar waren volop SMART boards, TV’s, iPads en andere ICT tools beschikbaar. In
de masterclass gepersonaliseerd onderwijs kwam de rol van ICT in het Finse
onderwijs wel aan de orde. Die blijkt nog niet erg groot te zijn. In het nieuwe
curriculum zijn de 21e eeuwse vaardigheden opgenomen, maar het werd
nog niet duidelijk hoe zich dat vertaald naar de lespraktijk. Wel werd een
onderzoek aangehaald waaruit bleek dat een deel van het gebrek aan motivatie
van Finse leerlingen wordt veroorzaakt door de kloof tussen het gebruik van
digitale mogelijkheden thuis en in de privé sfeer versus het gebrek aan de
inzet van ICT op school. Men zet nu de eerste stappen in een verkenning van de
mogelijkheden van de inzet van een laptop per leerling concepten. De komende
dagen gaan we nog een aantal scholen bezoeken en dan hoop ik meer te weten te
komen over de rol van ICT in het huidige Finse onderwijs.
En ‘moi’? Dat is het Finse equivalent van ‘hoi’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten